Ako preraziť v Amerike s kabelkami

06.07.2015 | Vladimíra Bukerová

Jedného dňa zobrala svoje okaté kabelky na výlet do módnej mekky za veľkou mlákou. Vyplatilo sa. „Potvorky“ s farebnou kožušinkou a zvedavým párom očiek sa dosť rýchlo zabývali v miestnych butikoch. Nebolo to však iba o odvahe. Nikolete Rajnákovej sa podarilo skĺbiť vtipný nápad s výrobnou kvalitou a profesionálnym brandingom. V spojení s dobrou znalosťou trhu to býva recept na úspech.

Práve je obchodne v New Yorku. V aktuálnej správe mi píše‚ že tam už dva dni neprestajne prší a z vlhkosti sa jej kučeravia vlasy. Vraj nech so svojím účesom robí‚ čo robí‚ prichádza všade ako ovečka. Čo je dosť frustrujúce‚ lebo má kopu dôležitých mítingov. Ponúkať luxusné kabelky slovenskej výroby v americkej metropole nie je práve prechádzka ružovým sadom. Je to bojisko‚ na ktorom je neľútostná konkurencia a do každého súboja musíte ísť naplno. Inak nemáte šancu.

Nikoleta Rajnáková (37) má našťastie o silách na tomto bojisku celkom dobrý prehľad.

Prakticky celý život ju to ťahá k móde. Najskôr ešte ako tínedžerka sama trochu predvádzala a potom to skúsila z druhej strany – začala pracovať pre prestížnu modelingovú agentúru Elite‚ kde sa postupne vypracovala na vrchol. Neskôr mala desať rokov vlastnú úspešnú agentúru‚ ktorá sa zaoberala modelingom aj organizovaním eventov. Spoznala biznis okolo módy i mnoho užitočných ľudí. „Aj vďaka tomu‚ že som sa od dvadsiatky pohybovala v módnej brandži na medzinárodnej úrovni, a preto‚ že som mala rada módu a ako žena som rada nakupovala‚ sa mi teraz otvorili dvere do niektorých newyorských butikov‚ kde sa tašky Letta predávajú‚“ hovorí a potvrdzuje‚ že v živote vlastne neexistujú náhody.

LUXUS ULICE. Stretávame sa v bratislavskej kaviarni Tulip‚ kde bola kedysi obľúbená krčma študentov filozofie. Keď sa to tak vezme‚ transformácia študentského baru na luxusný podnik z toho robí celkom príhodné miesto na rozprávanie o tom‚ ako sa v bratislavskom byte narodili kabelky predajné za vyše tisíc dolárov.

Plavovlasá a modrooká Niki na mňa pôsobí skôr ako Francúzka. Vysoká‚ chlapčensky štíhla‚ ako sa hovorí‚ samá ruka‚ samá noha. Udivuje ma‚ ako graciózne sa dokáže poskladať do ležérnej pózy v kresle. Jej nedbalý šik štýl tvoria roztrhané džínsy‚ biela košeľa s rozopnutými rukávmi‚ k tomu zaujímavé‚ draho vyzerajúce sandále a pár šperkov‚ ktoré sú síce jednoduché‚ ale hneď na prvý pohľad vidieť‚ že sú to kusovky. Ona to nazýva „street luxury“ – uvoľnený štýl moderného mesta‚ ktorý predvádza také obyčajné dievča zo susedstva‚ žiadna „vytunovaná“ dáma. Oblečenie‚ v ktorom sa človek cíti pohodlne‚ ale zároveň jedinečne vďaka pár neobyčajným doplnkom. Verí‚ že takými sú aj jej kabelky.

Zdroj: Lucia Jesenská

Najmä tá z mäkučkej zafarbenej kožušiny so zvláštnym menom Tsarina‚ ktorá jej prišla na um pred niečo vyše dvoma rokmi pri rannej meditácii. „Vždy som chcela mať niečo kožušinové a napadla mi táto kabelka. Tak som si ju urobila‚“ usmieva sa. Logicky by ste si povedali‚ že je to materiál skôr na zimu. Čo je vlastne smiešne‚ keď si uvedomíte‚ že peňaženka či šminky sa v kožušinke zohrievať nepotrebujú, ani keď je mínus dvadsať. A na druhej strane zvieratá neodkladajú svoj kožúšok, ani keď je plus tridsať. Teraz je už takmer leto a kabelka v kombinácii so vzdušným oblečením vôbec nevyzerá čudne. Nikoleta ju počas nášho rozhovoru chvíľami hladká‚ ako keby to bolo mačiatko. Zaujímavé‚ kabelka‚ ktorá poslúži okrem priestoru na prenášanie vecí aj na odbúranie stresu. Ešte by mohla priasť. J

Od momentu‚ keď jej nápad na Tsarinu skrsol v hlave‚ si toho preskákala dosť. „Prepracovala som sa cez rôznych dodávateľov a boli to veľmi zaujímavé skúsenosti‚ ktoré ma na- učili‚ že sú zipsy po päťdesiat centov aj po dvadsať eur‚ podľa toho‚ na akého ,odborníka‘ naďabíte. Stretla som sa aj s veľkými profesionálmi‚ ale‚ žiaľ‚ aj s podvodníkmi. Dnes už pracujem so slovenskou elitou. Myslím si‚ že to je úplne normálna cesta a keby sa to všetko nestalo‚ tak asi dnes tá kabelka nie je taká vyšpičkovaná‚ ako je‚“ uvažuje retrospektívne.

Dôkazom je aj milý príbeh z New Yorku‚ keď doniesla vzorky do internetového obchodu s luxusnou módou Tinker Tailor. „Majiteľka obchodu Cleo si jednu kabelku požičala na módnu prehliadku‚ na ktorú bola pozvaná‚ a položila si ju pred seba na stôl. Zrazu od vedľajšieho stolu príde Tommy Hilfiger‚ začne si obzerať moju kabelku‚ veľmi dlho hladká kožušinku a vypytuje sa‚ odkiaľ je‚ kto ju navrhol‚ ako sa volá a tak. Cleo mi hovorila‚ že také niečo sa jej ešte nikdy nestalo. Na druhý deň ju na dôvažok s mojou tyrkysovou Tsarinou cvakol fotograf z ohromne vplyvného umelecko-módneho blogu The Sartorialist‚ a to už mi aj slza vybehla od dojatia‚“ rozpráva Niki.

Zdroj: Lucia Jesenská

OKATÝ BRAND. Značka Letta je stopercentne jej. Nie je to len v názve‚ ktorý je „poangličtený“ z krst- ného mena Nikoleta. Je to kus jej samej. Poznať to z toho‚ ako o svojich návrhoch a procesoch vo firme hovorí. Vidieť to na celom portfóliu produktov‚ ktoré sa k jej osobnosti perfektne hodia. Neberie ich – ani seba samú – prehnane vážne. A zvedavé e-mailové kukadlá‚ ktorými vás každá kabelka zvedavo pozoruje‚ sú tiež jej. „Každý mi hovorí‚ že prvé‚ čo si na mne všimne‚ sú moje výrazné oči‚“ smeje sa. Ona sama je aj tvárou svojej značky a na väčšine fotografií s jej kabelkami uvidíte Niki samú. Čo je celkom nezvyčajný status o tom‚ že svoje produkty miluje‚ žije nimi a stojí si za nimi na sto percent.

Očká na vnútornom leme zatvárania sú hravým doplnkom a poznávacím znamením brandu. Patrí k nim aj vtipne formulovaný anglický slogan‚ slovná hračka‚ ktorá sa dá voľne preložiť ako „Hľaďte si svojej kabelky‚ lebo ony hľadia na vás.“ V slovenčine to síce neznie zďaleka tak dobre‚ ale to neprekáža. Celý brand‚ produktové portfólio a marketing boli totiž od začiatku cielené na zahraničné trhy‚ pre začiatok na Severnú Ameriku a špeciálne na New York‚ kde sa snaží preraziť každý‚ kto chce vo svete módy niečo znamenať.

Zdroj: Lucia Jesenská

Nikoleta síce začala v malom, pokiaľ ide o produkciu‚ ale nemienila sa obmedziť na malý trh. Texty na webe i v katalógu sú vtipné. Copywriting aj dizajn sú rovnako ležérne ako návrhárkin módny štýl. Vyzerajú ako z dielne nejakej poriadne drahej medzinárodnej agentúry. Keď to okomentujem‚ Nikoleta sa len usmeje a poďakuje sa za kompliment. Spáchali to celé „na kolene“ po víkendoch s jej kamarátkou Danou Hamarovou‚ ktorá je expertka na branding a komunikáciu.

„Rozhodli sme sa pre tú najjednoduchšiu‚ najpriamočiarejšiu možnosť – budovať značku podľa Niki samotnej‚ teda podľa jej osobnosti‚ povahy a toho, ako sa prezentuje ona sama. Potom to už celé išlo prirodzene‚ lebo Niki to má v sebe‚“ hovorí Dana. „Podľa mňa to‚ že sa jej podarilo zaujať v New Yorku‚ je najmä o nej samej. Jedna vec je‚ čo hovorí brand‚ ale musia existovať aj dôkazy o tom‚ že je to autentické. A keď do nejakého butiku príde Niki ako zástupkyňa tejto značky‚ tak jej ten príbeh naozaj uveria – a potom jej uverí aj zákazníčka‚ ktorá si tašku kúpi.“

Ale aj tak to nie je jednoduché predávať módu v módnom kotle Ameriky. „Treba stáť stále nohami na zemi‚ lebo veľmi ľahko môžete po prvom náznaku úspechu skĺznuť do pocitu‚ že už máte vyhraté. Nemáte nič‚“ vraví samotná návrhárka. „Aj status aj cenotvorbu mojich kabeliek vlastne určil New York. Známosti či sympatie len otvárajú dvere‚ ale v konečnom dôsledku záleží na tom‚ či je produkt stopercentný a či spĺňa atribúty‚ ktoré od neho očakávajú. Dajú vám desať minút na prezentáciu a na základe toho sa rozhodnú. Presne si pamätám ten moment‚ keď mi z jedného butiku zavolali‚ že ma berú a že moje kabelky budú na poličke vedľa takých značiek ako Prada či Balenciaga. Ale pamätám si aj následné pády‚ keď som bola presvedčená‚ že mi biznis vyjde‚ a prišla mi odpoveď‚ že ešte na to nemám.“

Zdroj: Lucia Jesenská

SKVELÁ DVOJKA. Nikoleta je kreatívna‚ spontánna‚ trochu uletená‚ má kopu nápadov aj energie na ich realizáciu. Dana ju zas drží pri zemi. Ideálna dvojica do biznisu. „Vždy mi hovorí – krok za krokom‚ mici‚“ smeje sa Niki. Pomáha jej tú kreativitu a energiu správne zacieliť‚ pretaviť nápady do reality. „Niekedy ju trochu brzdím‚ aby sme si nevystrieľali hneď všetky tromfy‚“ vysvetľuje Dana. „Viem‚ že sa potrebujeme dostať do povedomia najskôr s jednou taškou‚ nemá význam hneď predávať všetky dizajny a všetky farby.“ Niki sa s tým vie stotožniť. „Nechcem si priveľmi rozptyľovať pozornosť‚ keďže som jediná majiteľka‚ chcem si byť naplno vedomá toho‚ čo sa v mojom biznise deje‚ mať pod kontrolou každý krok,“ hovorí.

To‚ ako sa zoznámili‚ je príbeh sám osebe. Nikoleta sa po dlhom čase podnikania s vlastnou agentúrou ocitla na profesionálnej a životnej križovatke. V práci jej to už neklapalo‚ nebola šťastná, a tak začala hľadať. V tomto rozpoložení prišla do poradenskej firmy zaoberajúcej sa osobnostným rozvojom‚ ktorú vedie Dana so svojou mamou psychologičkou. V procese sebapoznávania odhalila Niki niečo‚ čo nás‚ ktorí sme si prečítali tento príbeh od začiatku‚ neprekvapí. A vlastne‚ nemalo ani ju. Pochopila‚ že jej vášňou vždy bola a bude móda.

V hlave už mala kopu návrhov na dámske tašky‚ ktoré začala pomaly materializovať a popritom robila to‚ na čo má talent – styling. Keď práve nenavrhuje kabelky a nebehá s nimi po newyorských butikoch‚ tak je „stále v skrini“‚ ako tomu hovorí. Vyberá a kombinuje oblečenie a doplnky pre svoje klientky‚ ktoré majú rady originálny štýl. Chodia za ňou podnikateľky‚ partnerky politikov i známe športovkyne‚ aby im poradila, ako sa obliecť napríklad na nejaké gala. Budovanie značky Letta je však stále na pozadí toho všetkého. Do firmy vložila svoje peniaze i svoju dušu. A na pomoc s koncepciou a stratégiou si zavolala D. Hamarovú.

Zdroj: Lucia Jesenská

„Ja robím veci dosť štruktúrovane‚ biznisovo. Takže‚ keď za mnou Niki prišla‚ najprv som niekoľko týždňov iba gúglila‚ či taká podobná taška niekde už neexistuje‚“ spomína na úplné začiatky Dana. „Síce sme mali laický pocit‚ že jej návrhy sú unikátne‚ ale potrebovala som sa uistiť‚ že majú potenciál‚ aby sme mohli ďalej niečo budovať. Keď chcete uspieť niekde vonku‚ kvalita a jedinečnosť vašich produktov sú absolútne nevyhnutné. Zákazníci sú dnes už veľmi sofistikovaní a vedia si overiť‚ či to‚ čo im hovoríte v reklame‚ je skutočne pravda. A skúška správnosti mi potvrdila‚ že dizajnom‚ materiálmi‚ farbami sú Nikine tašky naozaj jedinečné.“

Keď sa po tomto úvodnom prieskume a hodinách brainstormovania pustili naplno do práce‚ do rozvoja brandu a produktového portfólia‚ zavážila „dobrá chémia“ medzi nimi‚ fakt‚ že im obom na tomto projekte naozaj záležalo a že sa pri práci dokázali dobre baviť. „Smejeme sa‚ že dokážeme spolu urobiť produkciu‚ na ktorú si agentúry najímajú tímy za tisíce eur. Ja viem z ľudí vytiahnuť to najlepšie‚ ich dar‚ a dať tomu štruktúru. Niki zas vie navrhnúť tašky a vďaka svojim skúsenostiam z modelingu dokáže vymyslieť styling a zrežírovať celú fotoprodukciu‚“ približuje Dana základ ich spolupráce.

Zdroj: Lucia Jesenská

SLOVANIA LETIA. Ako prvá vznikla Tsarina‚ vlajková loď celej značky. Kabelka v tvare veľkej obálky‚ z jemnej talianskej kože a hebučkej kožušiny polárnej líšky‚ nafarbenej nečakanými farbami. Keď sa pýtam na pôvod toho mena‚ Niki zabieha do detstva‚ ale súvislosť je úplne iná‚ ako by si človek myslel. „Keď sme mali asi pätnásť rokov‚ tak sme si s kamoškami zvykli dávať kabelky na hlavu a hovorili sme si ,cariny‘. A keď som urobila túto tašku‚ zrazu sa mi to vynorilo‚“ vysvetľuje. Dosť dlho o ruskej téme debatujeme. Váham‚ či je to dobré spojenie‚ nielen pre našu minulosť‚ ale najmä kvôli povesti ruských boháčov bez štýlu a škrupulí‚ ktorí sa potulujú po svete. Podľa Niki ruská téma nebola zámerom‚ ale náhodou. „V New Yorku to častejšie nazývajú slovanskou značkou‚ akosi to nerozlišujú‚“ pozoruje.

„Takto náhodne sa to do brandu dostalo‚ ale teraz je to už zo strategického hľadiska zámerné‚“ dopĺňa Dana. „Spočiatku to bol intuitívny tvorivý impulz‚ ale potom sme sa ho chytili. Ruské veci majú dnes v New Yorku cveng‚ osobitne v našej cieľovej skupine‚ ktorou sú lepšie situované ženy milujúce módu. Usúdili sme‚ že ak tu našu značku vnímajú ako niečo s ruským nádychom‚ tak je to o.k.“ Do katalógu pribudli neskôr vtipné prívesky v podobe cárskeho páru Piotra a Katje a háčkovaná Babushka. Niki sa ešte na chvíľu rozhovorí o novej vlne Rusov v módnom svete a spomína vplyvnú módnu blogérku Nasibu Adilovú‚ ktorá si Tsarinu vzala na newyorský Fashion Week. To bola dosť veľká vec.

Zdroj: Lucia Jesenská

KÓREJSKÁ VÝZVA. Mohlo by sa zdať‚ že po takejto skvelej reklame‚ s dobre nastaveným konceptom a rozvinutým portfóliom‚ už budú iba zbierať objednávky. „Práca sa nekončí. My sa síce veľmi tešíme‚ keď sa dostaneme do nového butiku v New Yorku alebo keď nám‚ ako včera‚ zavolajú z Porta‚ že si objednávajú nejaké tašky‚ ale vieme‚ že o to viac musíme makať. Aby sme sa stále zlepšovali‚ lebo vývoj a konkurencia v móde idú neskutočne dopredu. Keby sme ďalej nerobili‚ tak nás už o tri roky nikto nebude poznať‚“ hovorí D. Hamarová.

Dočítajte celý článok s predplatným!

Článok vyšiel v magazíne PROFIT 12/2015. Ak ste predplatiteľ PROFITU, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup. Ak ešte predplatiteľ nie ste, kúpte si toto digitálne vydanie alebo si objednajte predplatné so zľavou až do 45%:

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0)

Tagy: inšpirácie, móda, podnikanie

Každodenná dávka inšpirácií. Pridajte sa k nám!

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Ako používať pdf vydanie v mobilnom zariadení

Pdf je univerzálny formát použiteľný prakticky v akomkoľvek zariadení. No každý mobil alebo tablet s ním narábajú inak, rôzne sa tiež môžu správať dva prehliadače v tom istom zariadení. Ak po tapnutí na odkaz na stiahnutie dostanete ponuku na uloženie súboru, všetko je vyriešené. Ak sa pdf otvorí v internetovom priehliadači, na neskoršie použitie v offline móde ho musíte odoslať do vhodnej aplikácie (Acrobat, Kindle, iBooks...), ktorá súbor uloží do pamäte zariadenia.

Jedno vydanie môže mať aj viac ako 20 MB, odporúčame sťahovať pri wifi pripojení a mať pár minút trpezlivosti. V pdf na stiahnutie sú dostupné vydania PROFITU od čísla 20/2014, staršie vydania sa dajú čítať v textovej verzii na webe alebo prezerať online vo flash čítačke.

Výhody pre predplatiteľov

1. Zľavy

Úspora od 25 % oproti cene v stánku

2. Pohodlie

Magazín Vám príde domov alebo do firmy

3. Na webe a na stiahnutie (len pri platbe online)

Články z PROFITU môžete neobmedzene čítať na webe a celé vydania si sťahovať vo formáte pdf použiteľnom aj v mobilných zariadeniach

4. PROFIT vo Floowie (len pri platbe online)

Ak používate agregátor Floowie a jeho mobilné aplikácie, aktivujte si predplatiteľskú registráciu a PROFIT si do Floowie budete môcť sťahovať bezplatne

5. Web takmer bez reklamy (len pri platbe online)

Iba jeden štandardný banner na ePROFIT.sk