Ako spropagovať firmu na internete

18.11.2014 | Alexander Mravčák

V predchádzajúcich častiach nášho seriálu o online komunikácii sme hovorili o tom‚ ako správne komunikovať na internete. Naše úsilie však môže vyjsť nazmar, keď síce vieme, koho treba osloviť, ale nemáme ho ako zasiahnuť. Práve priniesť nových zákazníkov by mala byť úloha reklamy.

NAJZNÁMEJŠIE FORMÁTY

  • Display – známejší pod názvom banner, je často najpopulárnejšou a najjednoduchšou formou, ako vizuálne prezentovať produkt.
  • Video reklama – spot, ktorý sa prehrá napríklad pred videom na YouTube.
  • Kontextová PPC reklama – textové odkazy, ktoré sa zobrazia napríklad pri súvisiacom článku.
  • Affiliate – provízna reklama. Inzerent v tomto modeli platí partnerskému médiu províziu z každého predaja, ktorý sa zrealizuje vďaka danej reklame.
  • Vyhľadávanie – reklama, ktorá sa zobrazí na prioritnom mieste medzi výsledkami vyhľadávania v Googli či ďalších internetových vyhľadávačoch.
  • PR články – príspevky v online médiách.

ONLINE REKLAMA

  • Čoraz populárnejšou formou inzercie je online reklama. Dôvody sú dva. Po prvé‚ ľudia trávia čoraz viac času na internete a je to teda miesto, kde sa dajú osloviť zaujímaví potenciálni zákazníci. A po druhé‚ je interaktívna a dá sa oveľa presnejšie zacieliť na tých, pre ktorých je určený váš produkt.
  • Hlavným rozdielom medzi klasickou a online reklamou je merateľnosť a možnosť oveľa presnejšie ju zacieliť,“ vysvetľuje Juraj Sasko z agentúry Visibility. V roku 2013 minuli firmy na Slovensku na webovú reklamu podľa IAB Slovakia až 65 miliónov eur, toto číslo každý rok stúpa.

KTORÝ FORMÁT VYBRAŤ

  • Reklamou treba človeka zaujať, preto sa vyplatí pracovať s čo najkreatívnejšími formátmi a kombináciami. Martin Volek z agentúry Volis International za svoje obľúbené označuje webové PR články a ďalšie kreatívne formáty. „Najlepší výsledok možno dosiahnuť, ak využívame všetky formáty daného kanálu,“ tvrdí M. Volek.
  • Čoraz menej sa investuje do nákupu klasických bannerov na počet zobrazení,“ hovorí Juraj Sasko z agentúry Visibility. Dovoliť si ho podľa neho môžu len tí najväčší zadávatelia reklamy. Atraktívnejšou formou je provízny marketing na webe, napríklad prostredníctvom siete Dognet, na ktorej sa podieľa aj J. Sasko.

KANÁLY

  • Ak sa firma rozhodne inzerovať na internete, nemá len široký výber formátov, ale aj rôznych komunikačných kanálov. Okrem toho, že môže priamo osloviť webovú stránku, na ktorej by chcela inzerovať, využiť môže aj jednu z reklamných sietí. Medzi kanály s najširším zásahom patrí Google AdWords, teda reklama vo vyhľadávaní. Ak ste napríklad zámočník, môžete si zakúpiť reklamu pri fráze „výmena zámky“.
  • Vyhľadávač okrem tejto reklamy ponúka aj bannerovú reklamu v sieti svojich partnerských webov, Google Display Network (GDN), prostredníctvom ktorej môžete inzerovať na menších webových stránkach, ktoré sú do nej zapojené. Svoj inzerát teda zadáte do GDN, kde zaplatíte za miesto a reklama sa bude zobrazovať na veľkom množstve stránok, kde si Google „prenajíma“ reklamný priestor. Medzi populárne kanály s vysokou cenovou efektivitou patrí aj Facebook, ktorý umožní zacieliť na konkrétnu skupinu napríklad podľa veku či jeho záľub.
  • Záleží aj na cieli kampane. „Keď chceme tlačiť na predaj, najefektívnejšia bude reklama vo vyhľadávaní a remarketing,“ hovorí J. Sasko. „Pokiaľ chceme kampaňou zvýšiť povedomie o značke, využijeme bannery, sociálne siete alebo videoreklamy na sociálnych sieťach.“

CESTA REKLAMY

  • Účinný online marketing by mal byť sofistikovaný. „Pre nastavenie cieľov je potrebné pochopiť celú logiku nákupného procesu a fakt, že používateľ by sa mal najprv oboznámiť so značkou a až potom nakúpiť,“ konštatuje J. Sasko.
  • Najprv treba zákazníkovi produkt vysvetliť a ukázať mu, na čo by preňho mohol byť dobrý,“ hovorí M. Volek. Dobre pripravená kampaň človeku najprv predstaví produkt a napokon ho presvedčí kúpiť ho. Len málokedy však môže všetky úlohy splniť jeden banner. Skôr treba na to kampaň s viacerými zložkami.
  • Pri nastavovaní cielenia môžete využiť nástroj, akým je napríklad Google Keyword Planner na výber najvhodnejších kľúčových slov. Cielenie je vhodné upravovať aj počas chodu kampane.

OBSAH REKLAMY

  • Rozumne musí byť vytvorený aj obsah reklamy. „Človek venuje banneru pozornosť maximálne tri sekundy a tomu musí byť prispôsobený aj obsah,“ vysvetľuje M. Volek. To znamená, že do inzerátu treba umiestniť maximálne dve stručné jasné informácie a akčný prvok – tlačidlo alebo odkaz.
  • Statické bannery fungujú podľa M. Voleka lepšie než animované a dosahujú vyššiu mieru konverzie. „Človeku treba ponúknuť to, čo naozaj potrebuje, a netreba ho otravovať,“ dopĺňa. Reklamy s priveľmi rýchlou rotáciou môžu mať podľa neho negatívny vplyv na vnímanie značky.
  • Pri textových reklamách treba okamžite zaujať. „V prvom rade musia byť textové reklamy pravdivé a potom, samozrejme, natextované tak, aby nevyzerali ako ďalších desať konkurenčných reklám a nepôsobili ako klišé, ktoré komunikuje každý,“ hovorí J. Sasko. Priestor v textových reklamách je veľmi obmedzený, takže musia byť aj vecné a pútavé na malom priestore.

TRENDY ONLINE MARKETINGU

  • Retargeting a remarketing – je opätovné cielenie reklamy na používateľa, ktorý už raz prišiel na našu stránku. Je to spôsob, ako sa pripomínať ľuďom, ktorí navštívili náš obchod, ale zatiaľ nezrealizovali nákup. Podľa J. Saska je retargeting efektívny vtedy, keď máme čo človeku ponúknuť. Často sa spája napríklad so zľavami.
  • Virálny marketing – je vytúženým cieľom každej spoločnosti. Dosiahnete ho vtedy, keď je reklama taká dobrá, že ľudia ju na internete šíria sami. Úspešný virálny spot musí mať špičkovú kreatívu i spracovanie alebo výnimočný a aktuálny vtip‚ inak sa mu preraziť nepodarí.
  • Kreatívne formáty – štúdie potvrdzujú, že netradičné reklamné formáty majú väčšiu pravdepodobnosť osloviť záujemcu než napríklad opozeraná bannerová reklama.

Článok vyšiel v magazíne PROFIT 23/2014. Iba predplatitelia môžu na webe čítať všetky články. Okrem toho si môžu kompletné vydania sťahovať vo formáte pdf alebo si ich prezerať vo flashovej čítačke.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0)

Tagy: digital marketing

Rubrika: Ľudia a biznis

Každodenná dávka inšpirácií. Pridajte sa k nám!

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Ako používať pdf vydanie v mobilnom zariadení

Pdf je univerzálny formát použiteľný prakticky v akomkoľvek zariadení. No každý mobil alebo tablet s ním narábajú inak, rôzne sa tiež môžu správať dva prehliadače v tom istom zariadení. Ak po tapnutí na odkaz na stiahnutie dostanete ponuku na uloženie súboru, všetko je vyriešené. Ak sa pdf otvorí v internetovom priehliadači, na neskoršie použitie v offline móde ho musíte odoslať do vhodnej aplikácie (Acrobat, Kindle, iBooks...), ktorá súbor uloží do pamäte zariadenia.

Jedno vydanie môže mať aj viac ako 20 MB, odporúčame sťahovať pri wifi pripojení a mať pár minút trpezlivosti. V pdf na stiahnutie sú dostupné vydania PROFITU od čísla 20/2014, staršie vydania sa dajú čítať v textovej verzii na webe alebo prezerať online vo flash čítačke.

Výhody pre predplatiteľov

1. Zľavy

Úspora od 25 % oproti cene v stánku

2. Pohodlie

Magazín Vám príde domov alebo do firmy

3. Na webe a na stiahnutie (len pri platbe online)

Články z PROFITU môžete neobmedzene čítať na webe a celé vydania si sťahovať vo formáte pdf použiteľnom aj v mobilných zariadeniach

4. PROFIT vo Floowie (len pri platbe online)

Ak používate agregátor Floowie a jeho mobilné aplikácie, aktivujte si predplatiteľskú registráciu a PROFIT si do Floowie budete môcť sťahovať bezplatne

5. Web takmer bez reklamy (len pri platbe online)

Iba jeden štandardný banner na ePROFIT.sk