Veľké zľavové čistenie

01.11.2013 | Beata Ksenzsighová

V čase najväčšieho rozmachu pôsobilo na našom trhu viac ako sto zľavových portálov, no dnes ich je už len pár desiatok. Strácajú zákazníci o zľavové kupóny záujem? Alebo sa trh jednoducho presýtil?

Víkendový pobyt, luxusná trojchodová večera alebo kozmetické ošetrenie. To boli najčastejšie ponuky zľavových portálov v čase najväčšieho rozkvetu. Ráno ku káve si mnohí otvárali ich webové stránky a pomaly sa stávali závislými od výhodných nákupov. Kto tieto služby nevyužil, určite mal aspoň v okolí človeka, ktorý už za „normálnu cenu“ nekúpil nič – všetko chcel mať so zľavovým kupónom. Dnes je však situácia iná – zdá sa, že dva roky ľuďom „na vybláznenie“ stačili a medzi zľavovými portálmi tak prežili najsilnejší hráči.

V SLEPEJ ULIČKE. „Na začiatku tu bola veľká živelnosť. Vznikali desiatky portálov, zväčša bez zázemia a skúseností. Mnohé fungovali – a niektoré novšie dodnes fungujú – doslova na kolene, v obývačke a na notebooku majiteľa, čo pri ich logickom zániku neraz pocítili aj zákazníci či obchodní partneri,“ prezrádza Tomáš Sroka, konateľ portálu Zľavomat.sk.

„Trh sa postupne čistí a mnohé z portálov, ktoré vznikali po desiatkach, tu už nie sú. A ešte to nie je koniec,“ dopĺňa Blažej Hrušovský, konateľ portálu ZľavoDom.sk. Napriek tomu to vraj neznamená, že by bol trh presýtený. „Trh sám osebe je zdravý, v uvedených prípadoch skrachovaných portálov išlo buď o jasný podvod, alebo o neuvážené vedenie,“ myslí si David Gavaľa, konateľ portálu MoreZliav.sk.

„,Obývačkové‘ portály, pri ktorých si niekto povedal, že uverejní ponuky prevádzok svojich kamarátov, nie sú cesta, ako sa dá robiť tento biznis. Pre nás konkrétne pracuje na Slovensku šesťdesiat ľudí, v Česku ich majú stotridsať. Takisto aj podliezanie marží bolo pre mnohé portály slepou uličkou, na konci ktorej bol krach. Len vlani na Slovensku zanikla polovica zo stopäťdesiatich portálov, podobný vývoj zaznamenali aj v susednom Česku,“ pokračuje T. Sroka.

Hlavná rada tých, ktorým sa darí, sa jednoznačne týka reklamy a marketingu. „Je neefektívne, keď portál investuje do reklamy viac, ako zarába, a nakoniec už nemá prostriedky na plnenie svojich záväzkov,“ tvrdí B. Hrušovský.

Obývačkové portály, pri ktorých sa zverejnia ponuky kamarátov, nie sú cesta. T.Sroka

ZÁKAZNÍCI CHCÚ SERVIS. Konatelia zľavových portálov sa zhodujú, že receptom na úspešné prežitie bola v ich prípade seriózna komunikácia. Nielen s obchodnými partnermi, ale aj so zákazníkmi. „Máme nepretržitý, 24-hodinový servis pre klientov, čo nie je bežné ani v západnej Európe a už vôbec nie na Slovensku. Nemáme problém stornovať kupón a vrátiť klientovi platbu, nedávame mu kredit, za ktorý musí využiť iný kupón, ako to býva u konkurencie. Ani ho nenútime zakúpiť si ďalší,“ vysvetľuje B. Hrušovský.

Podľa D. Gavaľu je dôležité chrániť záujmy zákazníkov: „V prípade, že sa náš partner ukáže ako neseriózny, ďalej s ním nespolupracujeme. A zaviedli sme aj zvýhodnenú infolinku pre zákazníkov.“

Konkurenčné portály, ktoré zanikli, vraj práve zásadu serióznej komunikácie nepoznali. „Viacerí klienti nám písali, že u konkurencie nedostali odpoveď ani po dvoch či troch dňoch,“ prezrádza B. Hrušovský, ako sa to robiť nemá. Podnikatelia v tomto segmente by si vraj mali uvedomiť aj to, že zľavový kupón je často ich jediná šanca. A to z viacerých pohľadov – ak nebude zákazník spokojný s prístupom zamestnancov portálu, druhý raz sa už nevráti. A nevráti sa ani v prípade, že bola služba, ktorú si sprostredkovane kúpil, nízkej kvality.

„Stretávame sa napríklad s hotelmi, ktoré si nedokážu zaplniť kapacitu normálnou cestou. Často sa u nich mení buď majiteľ alebo manažment, a tak chcú získať klientov cez zľavu. V mnohých prípadoch však ide len o jednorazovú návštevu, ak sú služby nekvalitné,“ konštatuje B. Hrušovský.

Zľavové portály rozprúdili cestovný ruch – lepšie sa darí hotelom, aj okolitým zariadeniam. Z.Hoschek

VZKRIESILI CESTOVNÝ RUCH. Faktom je, že kým neexistovali zľavové portály, mohli slovenské penzióny a hotely inzerovať maximálne tak v lokálnych novinách, na bilbordoch alebo na vlastnej webovej stránke. Teraz majú v rukách marketingový nástroj s obrovským dosahom. V zmysle hesla „no nekúp to, keď je to také lacné“ sa k nim často dostanú aj hostia z opačného konca republiky, ktorí by k nim za normálnych okolností asi nikdy nezablúdili.

Zdenko Hoschek, konateľ najväčšieho zľavového portálu ZľavaDňa.sk, ponúka aj konkrétne čísla. „V medziročnom porovnaní 2012 až 2013 predstavuje nárast v oblasti cestovania až tristo percent. Všeobecne môžeme povedať, že ľudia nikdy necestovali tak ako v súčasnosti. Zľavové portály rozprúdili cestovný ruch – lepšie sa darí nielen hotelom, ale aj okolitým zariadeniam – reštauráciám či turistickým atrakciám.“ A šancu majú nielen malebné rodinné zariadenia na Orave, ale aj luxusné hotely v Tatrách.

„Rozvoj v tejto oblasti je určite ešte pred nami, pretože klienti čoraz viac vyhľadávajú kvalitné pobyty v luxusných hoteloch, kde by sa inak za bežné ceny neubytovali a hotel si aj takýmto spôsobom môže zaplniť kapacity. Nepotrebuje predať tisícky kupónov, aby prežil. Iba efektívne využíva voľné miesta predaním niekoľkých kupónov,“ radí zo svojich skúseností B. Hrušovský.

S tým, že tu ešte stále je priestor na rozvoj, súhlasí aj D. Gavaľa: „Veľmi obľúbené sú poznávacie zájazdy – a tak budeme ich ponuku rozširovať. Klienti majú totiž čoraz väčší záujem o zaujímavejšie a nevšednejšie miesta.“ Tržby z kupónov z oblasti cestovného ruchu tešia aj T. Sroku: „V porovnaní s minulým rokom máme v kategórii pobytov 51-percentný nárast tržieb.“

KAM ĎALEJ? Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že v oblasti predaja zľavových kupónov sa už nedá pohnúť vpred. Napriek tomu majú konatelia portálov ďalšie méty, ktoré by chceli so svojím biznisom dosiahnuť. „Počet portálov sa bude určite ešte redukovať. Preto predpokladáme aj spájanie menších firiem. Sami sme za posledný rok odkúpili troch menších hráčov na trhu. Predpokladám, že v budúcom roku bude na trhu pôsobiť už len päť relevantných portálov, my sa, samozrejme, vidíme medzi nimi,“ hovorí D. Gavaľa.

Z. Hoschek vidí priestor na rozvoj celkovo v podnikaní na internete: „Naša skupina vlastní desať projektov v dvoch krajinách. Podporujeme a rozvíjame staršie projekty – napríklad v septembri sme spustili úplne novú verziu stránky Obedovať.sk, s novým dizajnom a funkciami. Zvažujeme kúpu projektov, ktoré by nám pasovali do portfólia.“

Pre Zľavomat sú výzvou mobilné platformy. „Zaujímame sa o personalizované cielenie a mobilné platformy, aby sme zákazníkom priniesli to, čo práve potrebujú a čo by ich mohlo zaujímať. Nedávno sme rozšírili kapacitu skladov a tým sme skrátili lehoty dodania tovaru. Ako prví sme rozbehli predaj áut. Takisto pracujeme na zjednodušení stránky,“ opisuje plány do budúcnosti T. Sroka.

Článok vyšiel v magazíne PROFIT 21/2013. Iba predplatitelia môžu na webe čítať všetky články. Okrem toho si môžu kompletné vydania sťahovať vo formáte pdf alebo si ich prezerať vo flashovej čítačke.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (6)

Rubrika: Ľudia a biznis

Každodenná dávka inšpirácií. Pridajte sa k nám!