Ako vybudovať portál

23.09.2014 | Alexander Mravčák

Úspech Refresheru, najpopulárnejšieho mediálneho webu novej generácie, spočíva zrejme v tom, že ho zakladali ľudia s nulovými skúsenosťami. Keby sa orientovali v mediálnom biznise, pravdepodobne by nič podobné v tom čase nerozbehli. A keby mali novinárske skúsenosti, asi by sa im za tri roky nepodarilo vybudovať web so 650-tisíc návštevníkmi mesačne.

Gábor Boros (vľavo) a Filip VajdaZdroj: Maňo Štrauch

V roku 2008 prišla kríza a to pre mnohé slovenské médiá znamenalo ťažkú skúšku. Pokles inzercie spôsobil v redakciách hlavybôľ. Bola to však veľká príležitosť pre nový typ webových portálov. Začali sa objavovať približne od roku 2010 a z neznámych názvov bez zázemia sa za pár rokov stali značky, ktoré majú silu porovnateľnú so zabehnutými inštitúciami.

Hlavný rozdiel je v tom, že oni nie sú novinári. To je asi najzásadnejšia informácia, ktorú si človek z rozhovoru s Gáborom Borosom, mladým spoluzakladateľom portálu Refresher, odnesie. Svoju internetovú stránku označuje za blog alebo lifestylový web. Zložité poučky odsúva nabok. Autori vraj píšu‚ čo ich baví, a on to vydáva bez toho, aby sledoval nejakú ďalšiu agendu.

Maturitný projekt

V roku 2010 nastúpil Gábor do posledného ročníka na Strednej priemyselnej škole elektrotechnickej v Bratislave. So spolužiakom Filipom Vajdom však mali trochu iné predstavy o svojej budúcnosti ako ich spolužiaci. „Bolo mi jasné, že nikdy nezostrojím nejaký zosilňovač, niečo mechanické či napríklad robot. Nás dvoch to nebavilo,“ spomína Gábor.

Už vtedy sa po večeroch venovali tvorbe webových stránok. „Robili sme menšie študentské veci alebo nejaké drobnosti.“ Keď preto v škole dostali za úlohu urobiť koncoročný maturitný projekt, Gábor s Filipom prišli s vlastným mediálnym portálom.

Ich prvotným zámerom bolo priniesť mladým ľuďom informácie, ktoré sú dostupné len na zahraničných serveroch. Zamerali sa na oblasť hudby a módy, z ktorej chceli prekladať aktuálne správy do slovenčiny s „nejakou našou pridanou hodnotou“. „Prebiehalo to asi tak, že web sme navrhovali a programovali cez prestávky v škole alebo po večeroch a komunikovali cez ICQ,“ hovorí Filip.

Facebooková stránka Refresher bola založená 14. marca 2011. V apríli spustili web a v máji ho odprezentovali v škole. Učiteľom ani spolužiakom nenapadlo, že tento celkom nevinne pôsobiaci web (ktorý podľa slov jedného zakladateľa na začiatku vyzeral dosť hrozne) bude o tri roky oslovovať vyše pol milióna Slovákov.

„Ťažko hovoriť za druhých‚ ale myslím‚ že naši spolužiaci to vnímali len ako povinnosť, ktorú si v škole musel nejakou formou splniť každý,“ hovorí Filip. „Maturitná komisia to nepovažovala za niečo, čo môže mať potenciál. Brali to ako ďalšiu školskú hračku od študentov,“ dopĺňa ho Gábor.

KURZ BUDÚCNOSŤ. Hypebeast je anglické slangové slovo označujúce človeka, ktorý musí mať vždy všetko najnovšie, najtrendovejšie a zakladá si na tom osobnú identitu. Aj Gábor pôsobí, že má k tejto pozícii blízko. Práve server Hypebeast.com patril k jeho obľúbeným webom a bol jeho inšpiráciou pri tvorbe Refresheru. Postavil ho na témach módy a hudby, svojich dvoch najväčších koníčkoch.

Ešte pred spustením sa k nim pridal ďalší kamarát Alexander Barczi. V trojici to vyzerá tak‚ že Gábor sa stará o smerovanie portálu (a keďže prišiel s nápadom, má na vizitke titul CEO)‚ Filip o technológie a Alexa by sme mohli označiť za šéfredaktora. Predtým trávil dni na internetových fórach, ktoré sa venujú móde a hudbe, svoje znalosti tak využil pri rozbiehaní portálu.

V začiatkoch staval web z veľkej časti na hip-hope. Prvých autorov „naverbovali“ práve z diskusného fóra konkurenčného portálu, hip-hop.sk. A medzi prvými respondentmi boli taktiež hip-hopoví umelci. Hneď v apríli im poskytli rozhovory napríklad Supa z Mojej Reči či DJ Yaksha, mená dobre známe vo svojej subkultúre. DJ Yaksha, vlastným menom Michal Novotný, prezrádza, že keď ho oslovili, o existencii portálu ani netušil. „Poskytol som im rozhovor, lebo mi poslali zaujímavé otázky,“ hovorí. Prišli podľa neho v správnej dobe so správnym obsahom aj prístupom.

Filip VajdaZdroj: Maňo Štrauch

NIČ PRE STARÝCH. Refresher sa od začiatku rozhodol zamerať výlučne na mladých, tak od 16 do 30 rokov. Redakčný kolektív je zložený z mladých ľudí, ktorí píšu o tom, čo ich zaujíma a tým prirodzene oslovujú užšiu skupinu. „Nechceme oslovovať každého. Potom prídu ľudia, ktorí celkom nerozumejú nášmu obsahu a budú to tam kaziť. Vždy sme robili niečo, čo sa nám páči a čo nás baví,“ vysvetľuje Gábor.

To bola taktika, ktorá sa vyplatila, na taký úspech však neboli pripravení ani zakladatelia. Web nebol prispôsobený na väčšiu návštevnosť a musel sa vyrovnať s častými pádmi. Gábor spomína, že v úspech projektu začal veriť, keď prvýkrát videl spolužiakov, ako si na laptope prezerajú jeho stránku a keď o ňom počul rozprávať neznámych ľudí. „Vtedy sme si uvedomili – aha, asi sa dostávame do povedomia mladých.“

„A to, čo sa vám v jednej chvíli zdá veľmi úspešné, vám o niekoľko týždňov príde absolútne prirodzené a človek opäť nie je so sebou spokojný a chce viac,“ nadväzuje Alex. „Najprv som takmer vyskakoval z kože, keď nám naši obľúbení interpreti začali posielať svoje nevydané pesničky a poskytovali rozhovory.“

Za tri roky sa im podarilo prepracovať do špičky – a nielen medzi seberovnými. V auguste 2014 zaujali podľa AIM monitora 15. miesto v návštevnosti na Slovensku a z mediálnych webov boli na ôsmom.

JEDNODUCHOSŤ FUNGUJE. Dnes má stránka sedem stálych autorov a približne dvadsať prispievateľov. Noví autori začali prinášať témy, ktoré vychádzali z pôvodne definovaných mantinelov, napríklad filmy či automobily. Web je však dnes v očiach veľkej časti publika vnímaný predovšetkým cez články, ktoré by sa dali označiť za lacné „jednohubky“, často preberané zo zahraničných portálov. Sú to texty, ktoré sa nezadržateľne šíria po Facebooku s titulkami ako: „12 vecí, ktoré by si nikdy nemal dávať do mikrovlnky“ alebo „Hasič si nafilmoval záchranu mačiatka“.

S týmto prístupom zďaleka nie je jediný. Vo svete je podobných internetových médií veľa. Americký portál BuzzFeed si na takých článkoch vybudoval celosvetový úspech a dnes sa jeho hodnota odhaduje na 850 miliónov dolárov. Lokálne kópie vznikajú po celom svete.

IAB Slovakia, komisia pre interaktívnu reklamu, podľa informácií Profitu pripravuje nové smernice, ktoré by mali obmedzovať weby preberajúce materiály zo zahraničných portálov. IAB dokument zatiaľ nechce komentovať, potvrdzuje však jeho prípravu. Ak niečo podobné nadobudne platnosť, Refresheru by to mohlo poškodiť.

ZLEPŠIŤ POVESŤ. Gábor zdôrazňuje, že ich autori majú úplnú slobodu, a ak tvoria podobné veci, tak preto, že ich to autenticky zaujíma. Sám sa Refresher snaží štylizovať stále ako portál o životnom štýle, kde si človek môže prečítať napríklad recenziu na hudobný album. Uvedomuje si však, že nie všetci ho tak musia vnímať.

„Na to, aby sa vytvoril fakt hodnotný článok, treba kopu času a energie. Máme veľa ľudí, čo pracujú na autorských článkoch, ale jednoduché veci sa šíria najviac,“ vysvetľuje‚ prečo je vnímanie portálu skreslené. „Chceme vytvárať čo najprepracovanejšie články,“ tvrdí. „Ale je problém vyžiť iba z tvorby kvalitného obsahu. Tie jednoduchšie veci privádzajú návštevnosť a povedzme, že zarábajú. A tie, do ktorých vkladáme čas a energiu, nám tvoria hodnotu.“

Dnes za hlavnú výzvu považuje zlepšiť imidž Refresheru, aby ho ľudia nevnímali len ako portál, ktorý väčšinu obsahu prekladá zo zahraničných serverov. „Postupne sa nám darí robiť viac vlastného obsahu a preberaný potláčať,“ hovorí mladý šéf. Pomôcť môže pripravovaný redizajn, ktorý dá väčší dôraz na vlastný a kvalitný obsah.

RÝCHLOSŤ PRVORADÁ. Jednoduchosť funguje aj vo vedení. „Nie sme klasický web, ale skôr spojenie viacerých blogérov alebo autorov do jednej značky,“ vysvetľuje Gábor. Riadenie je vraj demokratické. „Nikdy nikoho netlačíme do témy, ktorá ho nezaujíma. Výsledok je lepší,“ vysvetľuje Gábor.

Web stále funguje veľmi študentsky a partizánsky. Redakcia nemá kanceláriu ani takmer žiadnu štruktúru a všetci robia cez internet. Redaktori pracujú priamo pod šéfredaktorom Alexom, ktorý je zároveň zodpovedný za facebookovú stránku. Autori si väčšinou hľadajú témy sami. Rebríčky a väčšie témy často vymýšľajú spoločne.

Skúsenejší autori kontrolujú hotové články. Alex hovorí, že sa mu ozývajú ľudia na pozíciu jazykového redaktora, všetkých však odmieta. Vraj si nemôže dovoliť spomalenie, ktoré by to do procesu prinieslo, a tiež sa bojí, že keby mali v článkoch iba spisovný jazyk, stratili by kontakt s mladými, na ktorom si zakladajú.

S Gáborom sa zhodujú, že Refresher je pre nich práca, ktorou žijú od rána do večera, napriek tomu, že ešte chodia na vysokú školu. „Momentálne takmer celý deň sedím na internete, aby vždy bolo niečo nové na webe a našich sociálnych sieťach. Hľadám námety, opravujem články, premýšľam, kam sa posunúť,“ vraví Alex. „Niekedy mám strach nevenovať sa webu niekoľko hodín v kuse. Keď idem von, do kina či dokonca do kúpeľne, riešim záležitosti cez telefón, nezáleží na tom, či sú Vianoce, Nový rok alebo oslavujem narodeniny.“

Jeho kolega Gábor sa priznáva, že mu robí starosti fakt, že starnú (má dvadsaťdva rokov). Na augustovej prednáške v Connect Coworkingu zavtipkoval, že keby s tým nič nerobili, o pár rokov by modernú hudbu a módu vystriedali recenzie na kočíky a tipy na chudnutie. Vyhnúť sa tomu chce tak, že bude redakciu pravidelne omladzovať a udržiavať úzky kontakt s mladšími. Jeho cieľová skupina vraj trendy pozná, stačí ju počúvať.

Zdroj: Maňo Štrauch

VYBERANÍ PARTNERI. Biznis model Refresheru je okrem klasickej bannerovej reklamy založený predovšetkým na partnerstvách s rozličným komerčnými subjektmi. Sú medzi nimi Adidas, Jägermeister či Red Bull, čiže značky, ktoré sa snažia budovať si mladistvý imidž. „Určite by sme nemali za partnera niekoho, koho by sme nechceli,“ hovorí Gábor.

A ako to prebieha? „Dávajú nám informácie o produktoch a my ich posúvame ďalej,“ vysvetľuje. Čitateľ to však nemusí vedieť‚ článok o nových teniskách nie je nijako odlíšený od iného článku. Zakladateľ vraj nevidí dôvod, prečo by mal byť. „Je to náš článok. Tvoríme obsah subjektívne a stále platí, že nikdy nenapíšeme to, s čím sa nestotožňujeme.“ To, že ich výrobca podporuje, finančne a produktovo, mu neprekáža. Na ich obhajobu — rýchlym vyhľadávaním na ich stránke človek zistí, že o Adidase publikovali dosiaľ približne päťsto článkov, kým o Nike, s ktorým partnerstvo ani nemajú, takmer osemsto.

MLADÉ IMPÉRIUM. Z rozhovoru je jasné, že G. Boros je na Refresher hrdý, možno až priveľmi. O svojom portáli hovorí ako o prvom lifestylovom webe na Slovensku: „Pred nami boli pokusy, ale my sme ukázali, že sa to dá robiť.“ Nízku mienku nemá ani o spoločenskej úlohe svojho portálu, hovorí, že diktuje módne trendy a chváli sa aj aktuálnosťou. „O umelcoch ako The Weekend či Rita Ora sme písali rok či dva roky predtým, než sa stali slávnymi v zahraničí. Komunikovali sme s nimi, ešte keď boli menej známi, teraz nám už ani neodpisujú,“ usmieva sa.

Napriek tomu, že od klasických online médií sa snaží Refresher odlíšiť, osvojil si niektoré z ich trikov. Napríklad vytváranie podznačiek. V roku 2013 tak vznikol nový web Fitcult, zameraný na zdravý životný štýl. Gábor hovorí, že v redakcii si všimli tento trend a rozhodli vytvoriť novú značku, ktorá by bola výrazne odlíšená od tej pôvodnej.

Jeho plán na najbližší čas je vytvoriť ďalšie podobné značky pod spoločnou strechou. „Snažíme sa prinášať stále niečo nové. Vždy hľadáme, ako to urobiť lepšie. Či už je to obsah, grafika alebo technológie,“ dopĺňa. A zrejme sa mu darí, čo potvrdzuje fakt, že aj staré online médiá sa novej hviezde snažia priblížiť. V štruktúre článkov ho napodobňujú viaceré. Sme.sk podľa zástupcu šéfredaktora Tomáša Bellu dokonca momentálne pripravuje vlastný projekt podobný Refresheru.

Sedem pravidiel Refresheru

  • Písať pozitívne správy. „Negatívna energia sa na ľudí šíri z každého spravodajského média,“ hovorí Gábor Boros
  • Politike sa vyhýbame oblúkom. „Nechceme sa s nikým spájať, aj keď sme mali ponuky.“
  • Vyhýbame sa klasickému bulváru, aby sme neohrozili svoje meno
  • Článok musí otvárať príjemný obrázok
  • Krátke texty, veľa obrazového materiálu
  • Text v krátkych odsekoch, dôležité veci sú zvýraznené
  • Čitateľa netreba považovať za zorientovaného. „Radšej sa opakovať ako zabudnúť,“ prezrádza svoje zlaté pravidlo G. Boros

Facebooková redakcia

  • Okrem netradičného postupu pomohol novému portálu k úspechu aj Facebook. Dnes tam má 160-tisíc fanúšikov, čím sa tiež radí do elity na mediálnej mape Slovenska. Zo sociálnych sietí sa od začiatku zamerali najviac na Facebook, keďže tam je mladých najviac. Ich twitterový profil je iba kópia toho facebookového a ani na Google+ sa nové príspevky neobjavujú veľmi často.
  • Vďaka virálnym článkom, ktoré si medzi sebou ľudia preposielajú, sa Refresher dostáva aj k ďalším ľuďom. Zakladatelia dlho analyzovali svoje facebookové príspevky, aby zistili, ako ľudia reagujú na smajlíky, rôzne formy otázok a typy fotografií. „Teraz už vieme‚ čo a ako na ľudí funguje,“ chváli sa Gábor Boros. Alexander Barczi ho dopĺňa s ďalšími pravidlami‚ ku ktorým sa praxou dopracovali – napríklad nie je múdre publikovať príspevky pravidelne v čase‚ keď odbije celá hodina alebo pol.

Článok vyšiel v magazíne PROFIT 19/2014. Iba predplatitelia môžu na webe čítať všetky články. Okrem toho si môžu kompletné vydania sťahovať vo formáte pdf alebo si ich prezerať vo flashovej čítačke.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (2)

Tagy: online, portál, refresher

Rubrika: Ľudia a biznis

Každodenná dávka inšpirácií. Pridajte sa k nám!